Oktatás

Aki zenével indul az életbe, bearanyozza minden későbbi tevékenységét, az életnek olyan kincsét kapja ezzel, amely átsegíti sok bajon. A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza. Kodály Zoltán

GYERMEKEK:
A gyermekkori aktív zenélés, zenetanulás az egész életre szóló fejlesztő hatással bír. Mérhetően jobb szellemi teljesítményt eredményezhet még idős korban is, mutatják a kutatások.
A zenével való intenzív foglalkozás sok területen fejleszti egyszerre a gyermekeket. Egy hangszer olyan világokat nyithat meg a gyermek előtt, melyet semmi mással nem lehet helyettesíteni. A rendszeres gyakorlás erősíti az akaratot, játék közben megszületik a figyelem, önfegyelemre tanít, melyre oly nagy szükség van korunkban. Formálja a felnövekvő gyermekek ízlését és segítséget nyújt más tudományágak mélyebb átélésében.
A zenetanulás pozitívan hat számos területen:

FELNŐTTEK:
A zenetanulás bármely életkorban elkezdhető. Kiteljesíti az életünket és erőt ad a mindennapok forgatagában.
Úgy gondolom, hogy időnként mindannyiunknak - nekünk felnőtteknek, szülőknek is - elengedhetetlenül szükségünk van egy kis lelki felfrissülésre, kikapcsolódásra olyan pillanatokra, amikor az idő nem számít. A zene éppen erre hivatott: a zenét hallgatva de még inkább egy hangszeren játszva fantasztikus utazáson veszünk részt ahol egy kis időre megszűnnek körülöttünk a problémák és megáll az idő is.
A zenetanulást sohasem késő elkezdeni. Sok olyan felnőtt van, akinek a gyermekkorában vagy kimaradt, vagy nem volt elég a zenetanulás, vagy akkor nem szerette stb. stb. De a lényeg, hogy ha felnőtt fejjel mód nyílik rá ne fossza meg magát ettől a pótolhatatlan élménytől. Számos felnőttet - 30-40 sőt volt 60 év fölötti növendéket is - tanítottam az elmúlt évek során és állíthatom, hogy egytől egyig pozitív élményekkel feltöltődve, gazdagabbak lettek a hangszertanulás által.
A művészetoktatás és azon belül a hangszeroktatás, a magyar oktatási rendszer ékköve, egy olyan kincs, melyet sikerült megőriznünk és mely egyedülálló a világon.
A hangszeres képzés, nagyon komoly hagyományokra, sok esetben több évszázados tradíciókra épül, melyek jól bevált módszerekre alapoznak, de sokszor már nagyon nehezen adaptálhatók a mai kor kihívásaihoz.

"Nem az idő halad: mi változunk" - Madách Imre (Az ember tragédiája), hiszen a minket és a gyermekeinket körülvevő világ és a mindennapi impulzusok, a felgyorsult tempó, a hatalmas zaj, az egymást túlkiabáló és túllicitáló médiatartalmak és a már önálló kultúraformáló tényezőként szereplő internetes tartalmak, mind-mind új kihívást jelentenek számunkra és folyamatosan formálják gyermekeinket.
Ha azt is számításba vesszük, hogy a hangszertanulás eredetileg egy magányos műfaj, mely sok-sok egyéni gyakorlással és izzadságos munkával párosul, nem biztos, hogy versenyre kellhetnénk a "csak kilkkelj egyet és tiéd a világ" kihívásaival.
A szakmai életutam és egyéni tapasztalataim alapján két dologban biztos vagyok.
Egyrészt, hogy a magas szintű művészeti nevelés elengedhetetlen része kell, hogy legyen a gyermekek nevelésének, hiszen már millió kutatás bebizonyította, hogy EQ nélkül, az IQ nem sokat ér, tehát az érzelmi intelligencia fejlesztése sarok köve kell, hogy legyen a felnövekvő generáció nevelésének. A másik pedig az, hogy a hangszeroktatás képes felvenni a ritmust és a mai kor tempóját, úgy, hogy a hagyományokat is megőrzi, de közben vonzó és élményekkel teli világot teremt a gyermekek számára.